woensdag 27 november 2013

nieuw wero-thema GELD

Dinsdag zijn we gestart met een nieuw wero-thema namelijk geld.
Als je kind plotseling heel veel over geld babbelt weet je hoe het komt.

Gisteren maakten we een lijstje van wat we graag zouden bijleren over geld of doen met geld?

Wat willen jullie graag bijleren  over geld ? Of wat willen jullie doen met geld?


*geld overtekenen ( knutselen: kartonnen bankkaart, geldslinger, bankautomaat knutselen)
*winkeltje spelen
*toneel ( geld)
*Waar komt het geld vandaan?
*Wie was de uitvinder van het geld? In welke eeuw vond men geld uit?
* Waar is er een geldfabriek in Belgiƫ?
*Waarom betalen we met geld?
* Hoe wordt geld gemaakt?
*Hoeveel briefjes van 5euro werden er al gedrukt in de fabriek?
*Waarom betaalden ze vroeger met Belgische franken?

*Hoe betalen ze in andere landen? ( Amerika= dollars, China: yen) Hoe zien de euro’s eruit in andere landen?



We bouwden ook een muur met de volgende bouwstenen ( voeding, kleding, radio, computerspelletjes, snoep, goede doel, speelgoed, gsm, telefoon, feestjes, verwarming, elektriciteit ...  kortom alles wat geld kost).

Wat de kinderen belangrijk vonden om veel geld aan te geven plaatsten ze onderaan de muur. Zaken waar ze minder geld aan willen geven bovenaan.

Na het bouwen van de muur mochten ze bij elkaar gaan vragen waarom ze welke bouwsteen daar plaatsten. Ze kregen ook de kans om te discussiƫren.

Ik luisterde en stelde ook vragen. 
Ik was verwonderd hoe goed die gesprekken verliepen.

De kinderen zullen 'de muur' mee naar huis krijgen. Je moet maar eens kijken aan wat ze veel geld willen uitgeven.

Vandaag babbelden we over oneerlijke en eerlijke vormen van geld verdienen.

En we wisselden meningen uit over het feit of geld gelukkig maakt of niet?
De meeste van de klas vonden dat veel geld belangrijk is om gelukkig te zijn. Enkelen vonden familie en vrienden toch ook heel belangrijk om zich goed te voelen...



Dit wordt vervolgd!