vrijdag 24 januari 2014

3 beloningskaarten

Met drie beloningskaarten mogen de kinderen een spel kiezen om op vrijdagnamiddag te spelen.
Zion koos voor dood en levend maar het veld was al bezet door de oudsten. Hij nam zijn tweede keuze en dat was vrij spel.

Er werd gefietst, gevoetbald, schooltje gespeeld, gedanst ... .
Manau en Lander hielpen Zion bij het maken van een reuzenrad.  
Het was heel mooi om hen te zien samenwerken. Het is een hele moeilijke klus om het plan te volgen. BRAVO omdat jullie goed doorgezet hebben, ook al is het eens moeilijk.




woensdag 22 januari 2014

trefbaltornooi


Op woensdagnamiddag trokken we weer met een grote delegatie richting de Stringe. Met de leerlingen van het derde en het vierde leerjaar deden we mee aan het trefbaltornooi van het vierde leerjaar.
Jonas, Jarne, Eva, Emma, Ymke, Seppe, Zion, Louise, Amelie en Michiel gaven het best van zichzelf.  Er was een heel goeie sfeer in de groep. We konden onze eerste wedstrijd tegen Grijsloke winnen. De wedstrijd tegen Vichte was een dubbeltje op zijn kant. Maar uiteindelijk moesten wij het onderspit delven. Nipt verlies. Bollebos was onze volgende tegenstander. Zij waren te sterk voor ons. Maar we hebben onze huid duur verkocht. 
We eindigden derde in onze poule. Waardoor we voor de 7de en 8ste plaats moesten spelen. Onze tegenstander daar was Tiegem. Het werd een heel spannende wedstrijd die we nipt verloren.  Met een luide groepskreet  ' Voor de Kasterse Groene Duivels hiep HOI' trokken we moe maar voldaan  huiswaarts. Dank je wel aan de supporters. Jullie waren talrijk aanwezig. Echt fijn!!!







dinsdag 21 januari 2014

trefbal


Op woensdagmiddag is er trefbaltornooi.
De kinderen worden verwacht om 13u15 in de Stringe in Vichte. Dan wordt er een algemeen overzicht gegeven en nog enkele afspraken verteld. 
 ( Onze eerste wedstrijd begint pas om 13u52 )
De kinderen dragen hun turn t-shirt. Ik zorg ervoor dat ze hem op woensdag mee zullen hebben.
Welke broek of schoenen de kinderen aandoen, mogen ze zelf kiezen.



Wedstrijdjes:

- Er worden 2 tornooien gespeeld: één voor het derde, één voor het vierde.
- De wedstrijden duren 8 minuten.
- Er worden 3 terreinen gevormd in de breedte van de zaal.
- De ploeg met het minste aantal spelers, krijgt bij de aanvang van de wedstrijd evenveel levens… Dit houdt concreet in dat de eerste (en eventueel volgende) speler(s) die geraakt wordt, op het speelveld mag blijven staan…Eens dit verschil weggewerkt, verloopt de wedstrijd verder normaal…
- De scheidsrechter telt het aantal overgebleven levens. De ploeg die het meest veldspelers telt, wint de wedstrijd!

Reglementen:
- Er wordt gespeeld op de afmetingen van een volleybalveld
- Als je iemand aantikt mag je terug meespelen
- De kapitein kan pas in het veld komen als hij iemand heeft aangegooid (indien er nog andere kinderen aan de eindlijn staan), dus ook niet als er maar één speler overschiet indien hij nog niemand heeft aangegooid.
- Idem bij één leerling aan de eindlijn. Als de kapitein in het veld is en de leerling die aan de eindlijn staat iemand aangooit kan hij niet in het veld stappen als hij alleen staat.
- De kapitein heeft geen extra leven
- Afweren mag niet
- Hoofd telt WEL zodat kinderen niet gaan koppen op de bal
- Passen mag
- Gooien mag niet vanaf de zijlijnen, enkel vanaf de achterlij
- Bij het eindsignaal ga je allemaal zo vlug mogelijk neerzitten



Ik ben heel blij dat jullie deelnemen aan het trefbaltornooi!
Het belooft een sportieve, spannende namiddag te worden.





schoolfeest

We zijn gestart met de voorbereiding van het schoolfeest.

Onze klas bereidt een turnact voor met juf Nicole.

In de klas maken we een toneel.

Vandaag luisterden we naar het sprookje van sneeuwwitje en de 7 dwergen. 



Daarna mochten de kinderen zelf een toneeltekst schrijven van dit sprookje.  
Het mocht een gekke toneeltekst worden. ( dit is muzisch taalgebruik)
Daarna maakt juf van alle ideeën een toneeltekst. 

Donderdag verdelen we de taken: acteursploeg, regieploeg, kostuumploeg, decorploeg, geluidsploeg.


maandag 20 januari 2014

vrije tekst

Op maandag krijgen de kinderen een uurtje de tijd om aan hun vrije tekst te werken.
Op 27 januari is het voorstelling van de vrije teksten.

Wat- beer?  mindmap ( welk soort tekst zal ik schrijven?)
                  De tip van de maand januari is: zinnen beginnen met                                           een hoofdletter en eindigen met een leesteken. ( punt . ,                                   uitroepteken ! , vraagteken ? , beletselteken ... )

Hoe- beer?  mindmap (aanvullen)

Doe-beer?  eerst kladwerk dan net werk

Controle -beer ? vrije tekst opnieuw lezen

De kinderen dienen op maandag hun net werk in. Maar ook hun mindmap en hun kladwerk worden ingediend. Zo kan ik het hele proces beoordelen.

Er zijn kinderen die thuis graag hun tekst typen. Dag mag uiteraard.


vrijdag 17 januari 2014

knutselen met de jongste kleuters

Tijdens de opendeurdag van augustus nam Bruno foto's van de gezinnen van onze school.
Deze foto's kleefden we op een geschilderd kadertje.
Schilderen gebeurde door de jongste kleuters. Het opkleven door de leerlingen van het derde en vierde leerjaar.
We kwamen samen in de eetzaal om de kaders te versieren. Pluimen, stickers, lintjes, parels, ...  Ze maakten er samen een heel mooi kunstwerk van.

Toen we na de activiteit een gesprekje hielden waren er alleen maar positieve commentaren te horen.






















donderdag 16 januari 2014

talentenarchipel: vierde eiland

Nadat we vorige week plannen gemaakt hadden wat we op het vierde eiland wilden doen, was het vandaag de eerste maal op het nieuwe eiland.

Louise speelt taalspelletjes aan de computer. ( galgje)
Noa zie je aan haar lessenaar. Zij werkt aan een werkstuk over planeten. Ze las eerst een non-fictietekst over planeten. Daarna loste ze vragen op. Het lukte haar goed.

Einar en Yelten werkten ijverig op wereldeiland. Ze maakten een parachute voor een ei. Het experiment konden we door het slechte weer nog niet uitvoeren. Op een zonnige dag zullen we testen of het hen gelukt is om de val van het ei te breken met de parachute.

Michiel, Arne, Jarne en Jonas op fijneiland. Daar oefenen ze hun fijne motoriek met lego.

Zion maakt een reuzenrad met k'nex. Een heuse uitdaging. Want dit rad is niet van de poes. Ook juf moet soms heel hard nadenken om het plan te begrijpen...


Fleur en Margot verblijven op danseiland

Op wil en durfeiland zullen Seppe, Manau en Bengt cupcakes bakken. Vandaag was het hun taak om het recept op te zoeken en de hoeveelheden aan te passen.


De regen kon Seppe en Gunnar niet tegenhouden om op beweegeiland te fietsen.



Eva, Emma, Ymke vertoeven op taaleiland en gingen bij de jongste kleuters voorlezen.
Ziggy en Amelie waren ook in de kleuterklas te vinden. Zij verblijven op sameneiland. 
( foto's volgen)

woensdag 15 januari 2014

be-part

Op dinsdagnamiddag trokken we na een picknick in de klas naar be-part.
Dat is een museum voor hedendaagse kunst.

De gids Wim startte de namiddag met de vraag wat is hedendaagse kunst?
De kinderen moesten de gids het antwoord schuldig blijven.
Hij vertelde hen dat hedendaagse kunst, kunst van nu is. En dat de kunstenaars nog leven.

In het museum bekeken we werken van Ruben Bellinkx. Een hedendaagse kunstenaar.
(Op de site www.rubenbellinkx.com  kan je werken zien van hem.)
Ruben is een aanstormend talent. Hij dompelt ons onder in een wereld die bevolkt wordt door vertrouwde voorwerpen en wezens die op een merkwaardige manier tot elkaar veroordeeld zijn. Zo ontstaat een surreële wereld. Zijn medium is hoofdzakelijk film en tekeningen.

De tentoonstelling kan je gratis bezoeken van zondag tot en met vrijdag van 11u tot 17u. Voor kunstliefhebbers is het een aanrader. ( Op zondag zijn er gratis gidsbeurten voor individuele bezoekers vanaf 14u30)

Na de rondleiding staken we zelf de handen uit de mouwen. We vertrokken van Bellinkx' muzikale stoel. Een werk waarin drie honden werden afgericht om een stoel aan te vallen. De kinderen maakten een muzikale, bizarre klauwen.  Waarmee ze op het einde geluiden componeerden die bij het kunstwerk ontbraken.

Wat is hedendaagse kunst? vraag Wim


We kijken naar een film over hoe ze het kunstwerk gemaakt hebben van Rudolf het rendier. Interessant!



We gaan zelf aan de slag. We bevestigen papieren ringen op onze rubberen handschoenen.
















In het atelier was er heel veel materiaal. Tof!



























muziek componeren 
















groepsfoto


wachten op de bus...